All for Joomla All for Webmasters

AHD

AHD

Un copil cu ADD/ADHD care va ignora, va necajeste sau va pune in situatii proaste, nu face aceste lucruri in mod intentionat.
 
•ADD/ADHD este la fel de frustrant si pentru cel care sufera de aceasta afectiune. Copiii si tinerii cu  ADD/ADHD vor sa: stea linistiti, sa faca ordine si curatenie in camera, sa faca tot ceea ce le cere mama.
•Numai ca nu stiu cum sa faca aceste lucruri. Daca retineti acest aspect, va fi mult mai usor sa va ocupati de copil in mod pozitiv si cu folos.
 
Credeti-l si sprijiniti-va copilul!
 
•Recunoasteti tot ceea ce este pozitiv, valoros si unic la copilul dvs.;
•Fiti siguri ca acesta poate invata, se poate schimba si maturiza, si poate reusi.
•Cultivati talentele copilului dvs. si canalizati acele aspecte ale ADD/ADHD care pot fi canalizate in mod pozitiv. Visatorul de astazi poate fi un al doilea J.K. Rowling;
•Lasati copilul sa greseasca si invatati de la el, dar fiti langa el pentru a-l alina cand greseala ii provoaca durere;
•Promovati un respect de sine sanatos prin cultivarea deprinderilor de care are nevoie copilul dvs. si prin comunicarea iubirii parintesti de netagaduit, a aprobarii si a sprijinului dvs. neconditionat.
 
Pastrati perspectiva!
 
•Retineti ca aveti un copil cu o tulburare. In cea mai mare parte a timpului, comportamentul generat nu este intentionat;
•Pastrati-va simþul umorului. Ceea ce astazi este jenant, peste zece ani poate fi o poveste de familie nostima;
•Incercati sa ignorati lucrurile marunte. O treaba gospodareasca ramasa nefacuta nu este mare lucru, daca fiul/fiica dvs. a facut deja alte doua, plus tema zilnica;
•Fiti gata sa faceti unele compromisuri. Daca sunteti perfectionist/a sau va plac ordinea si manierele, nu numai copilul trebuie sa se schimbe
 
Strategii pentru imbunatatirea comunicarii
 
•Indreptati-va catre copil si priviti-l drept in ochi inainte de a-i da o instructiune;
•Verificati daca a inteles: „Spune-mi ce iti cer sa faci”;
•Dati indicatii verbale una cate una, nu mai multe deodata;
•Contactul fizic il poate ajuta pe copil sa se concentreze;
•Incurajati copilul sa vorbeasca in timp ce trece printr-o situatie, si nu sa se cufunde in ea;
•Treceti in revista pasii atat inaintea, cat si in timpul activitatii, inclusiv in cazul activitãtilor pe care le faceti impreuna cu copilul;
•Exprimati-va asteptarile atat verbal, cat si in forma scrisa sau vizuala.
 
Acordati atentie fratilor.
 
•Invatati-i pe fratii copilului bolnav despre ADD/ADHD;
•Stabiliti un set de reguli clare ce trebuie urmate de cei din casa;
•Petreceti cat mai frumos timpul cu toti copiii dvs.
•Planificati activitati care plac intregii familii;
•Nu luati de bune toate reusitele copiilor neafectati.
•Pretuiti calitatile lor unice, abilitatile si realizarile;
•Lasati-i pe copiii sanatosi sa-si traiasca copilaria. Nu-i transformati in loctiitori de parinti.
•Nu-i invinuiti pentru greselile fratilor cu ADHD aflati sub supravegherea lor.
 
Strategii de mentinere a structurii
 
•Stabiliti rutine predictibile pentru dimineaaa si seara;
•Tineti copilul ocupat cu activitati programate si sub supraveghere, dar nu-l aglomerati;
•Somnul insuficient inrautateste problemele de atentie, asa ca insistati asupra orei regulate de mers la culcare si asupra odihnei;
•Faceti in asa fel incat copilul sa aiba un spatiu al sau, linistit, chiar daca acesta nu este decat o masa cu o patura pusa pe ea;
•Planificati in avans, pentru a va asigura ca in timpul plimbarilor copilul nu oboseste prea tare sau nu i se face foame; recapitulati mai intai regulile privind comportamentul;
•Asigurati-va ca alte persoane care se ocupa de copil stiu rutinele zilnice si obiectivele comportamentale, si ca le aplica.
 
Strategii de imbunatatire a organizarii si a managementului timpului
 
•Aranjati-va casa dupa principiul: un loc unde gssesti de toate si fiecare lucru la locul sau;
•Copilul dvs. trebuie sa aiba un loc specific si regulat pentru teme, departe de agenti perturbatori;
•Invatati copilul sa-si aranjeze hainele pentru dimineata urmatoare, inainte de a merge la culcare; lucrurile necesare la scoala trebuie puse intr-un loc anume, la indemana, pentru a putea fi luate usor si repede;
•Dati-i copilului un carnet pe care sa-si scrie ce are de facut;
•Puneti ceasuri prin casa, unul mare in camera copilului;
•Prevedeti suficient timp pentru ceea ce are de facut copilul, cum ar fi temele sau pregatirea de dimineata;
•Intercalati pauze numeroase in timpul alocat temei pentru acasa.
 
Tema pentru acasa
 
•Asigurati un loc linistit si degajat unde copilul isi poate face temele
•Ajutati copilul la teme, impartind tema in sectiuni mai mici si mentinand atentia acestuia. Faceti tema mereu la aceeasi ora si luati pauze dese
•Utilizati tehnici de studiu cum ar fi sublinierea, notitele, citirea cu glas tare
•Laudati copilul pentru lucrul bine facut si nu uitati ca „bine” nu inseamna „perfect”
•Verificati ca tema facuta sa fie acolo unde trebuie cand copilul pleaca la scoala.
 
Sintezã din:  ”Manual de bune practici pentru parinti cu copii diagnosticati cu tulburare de deficit de atentie si hiperactivitate”, lucrare elaboratã in cadrul “Proiectului Parinti si profesori impreuna: Program de formare pentru parintii si profesorii elevilor cu ADHD” (2007-2009)