All for Joomla All for Webmasters

DISLEXIA

Dislexia - dificultatea de a invata cititul si scrisul

Generalitati
 
Dislexia o deficienta de invatare frecventa care impiedica dezvoltarea capacitatii de a citi. Cititul nu este un act primordial la om. El trebuie invatat. Pacientii cu dislexie nu au un nivel mai scazut de inteligenta si nu invata mai greu alte lucruri in afara de citit. De fapt, majoritatea dislexicilor au o inteligenta peste medie. Totusi, incapacitatea de a citi repede sau fluent poate face multe arii de studiu greu de urmat.
   
Alte sinonime pentru dislexie sunt: deficienta de citire, incapacitate de citire.
   
Cititul este un proces cognitiv complex. Copiii invata sa citeasca prin “traducerea” sau decodificarea sunetelor ce formeaza un cuvant (foneme). De exemplu, cuvantul pat are trei foneme, sunetele p, a si t. Combinatia intre aceste sunete formeaza cuvantul pat. Pe masura ce copilul incepe sa recunoasca cuvintele, citirea devine un proces automat.
   
Pentru copiii cu dislexie, citirea se face altfel; acestia au probleme in a decoda fonemele si au deci probleme in invatarea cititului si a scrisului ortografic.
   
Pot avea probleme in retinerea fonemelor si a cuvintelor, cititul devenind incetinit si inexact. Copiii cu dislexie mai au probleme cu pronuntarea corecta a cuvintelor, scrierea de mana, planificarea si organizarea, operatiile matematice.
   
Cauze
 
Cauza dislexiei nu este clara, desi pare sa fie o afectiune genetica mostenita, avand in vedere ca se gaseste la mai multi membri ai aceleiasi familii. Unele studii au aratat ca dislexicii au anomalii functionale (in functionarea) zonelor cerebrale ce se ocupa de citit si de limbaj.
   
Simptome
 
Semnele dislexiei variaza in functie de varsta. Daca copilul are 1 sau 2 semne, nu inseamna ca are dislexie. Totusi, daca copilul are mai multe semne din cele listate mai jos, acesta poate insemna ca copilul ar trebui testat.
   
Un copil prescolar poate sa:
 
– vorbeasca mai tarziu decat ceilalti copii
– sa aiba dificultati mai mari decat alti copii in pronuntarea cuvintelor. De exemplu, copilul poate citi “marsa fare” in loc de “farsa mare”
– sa adauge mai incet cuvinte noi in vocabular si sa aiba probleme in reamintirea cuvantului corect
– sa aiba probleme in invatarea alfabetului, a numerelor, zilelor saptamanii, a culorilor, a formelor, la scrierea si citirea propriului nume
– sa aiba dificultati la recitarea de poezioare de la gradinita sau a cuvintelor care rimeaza. De exemplu, copilul poate sa nu fie in stare sa gaseasca cuvinte care sa rimeze cu cuvantul “loc”, cum ar fi “foc” sau “poc”
– sa dezvolte tarziu capacitatile motorii de finete
– sa aiba dificultati la separarea sunetelor in cuvinte si agregarea sunetelor pentru a forma cuvinte.
 
Un copil de la gradinita pana in clasa a patra poate sa:
 
– aiba dificultati la citirea cuvintelor singulare, care nu sunt inconjurate de alte cuvinte.
-sa invete greu legatura dintre litere si sunete
-sa confunde cuvinte mici cum ar fi “in” si “nu” sau “mere” si “tare”
-sa faca greseli constante de citire si ortografie, cum ar fi: inversarea literelor “d” si “b”, sa faca inversiuni ale cuvintelor, cum ar fi “cap” si “pac”, sa faca inversiuni cum ar fi “u” in loc de “n”, sa faca transpozitii cum ar fi “stop” cu “post”, sa faca substitutii cum ar fi “casa” cu “acasa”.
   
Un copil din clasa a cincea pana in clasa a opta poate sa:
 
-citeasca la un nivel mai scazut decat cel asteptat
-sa inverseze secventialitatea literelor cum ar fi “murg” cu “mugur” sau “stop” cu “post”
-sa discearna si sa invete greu prefixele, sufixele, radacina cuvantului si alte strategii de citire si sciere ortografica
-sa aiba dificultati la scrierea ortografica, putand scrie acelasi cuvant diferit pe aceeasi pagina
-sa evite citirea cu glas tare
-sa aiba dificultati cu problemele de matematica scrise in cuvinte
-sa scrie cu dificultate sau sa aiba un scris ilizibil. De obicei, apuca pixul sau creionul intr-un mod ciudat, cu tot pumnul sau tinndu-l foarte strans
-sa evite sa scrie
-sa aiba o memorie proasta sau incetinita a faptelor.
 
Elevii de liceu sau studentii pot sa:
 
-citeasca foarte incet si cu inacuratete
-sa aiba greseli de ortografie si sa scrie in mod diferit acelasi cuvant pe aceeasi pagina
-sa evite testele care sa implice scrisul sau cititul. Sa evite sau sa intarzie temele de citit sau de scris
-sa aiba probleme in pregatirea rezumatelor sau a ideilor principale pentru ore
-sa aiba un vocabular neadecvat sau sa fie incapabil sa stocheze informatii din citit.
   
Adultii cu dislexie pot sa:
 
-ascunda problemele cu citirea
-sa scrie incorect ortografic si sa se bazeze pe altii sa scrie pentru ei
-sa evite sa scrie sau sa nu poata scrie deloc
-sa fie foarte competenti in limbajul oral
-sa se bazaze pe memorie mai degraba decat pe citirea informatiilor
-sa fie foarte intuitivi si sa aiba capacitati de comunicare foarte bune
-sa aiba o gandire in spatiu foarte buna. Exemple de meserii care sa necesite o gandire in spatiu foarte buna includ: ingineri, arhitecti, artisti, manufacturieri, matematicieni, fiziceni, medici (mai ales ortopezi, chirurgi) si dentisti
-sa lucreze deseori sub capacitatile lor intelectuale
-sa aiba dificultati la organizare si planificare
-sa aiba dificultati in organizarea timpului. De exemplu, ajung la intalniri prea devreme, prea tarziu sau uita de intalniri. Se bazeaza deseori pe ceasuri digitale pentru ca nu pot citi ora de pe ceasurile normale
-sa fie antreprenori, in ciuda capacitatii scazute de a citi, care le poate submina succesul in afaceri.